Zástupci Bylan chtějí postavit stezku pro pěší a cyklisty do Chrudimi, která ale musí překonat trať. I když po ní už léta nic nejezdí, zásadně to komplikuje jejich plány. Zjistili, že jedinou pro ně možnou variantou je postavit most nad železnicí, která ale nejspíš bude zrušena.

BYLANY Bylany si objednaly u projektanta plány na stavbu mostu. Má po něm vést cyklostezka nad tratí do chrudimské místní části Markovice. Nadjezd by ale ve skutečnosti jen překlenul koleje zarůstající plevelem. Podle místostarosty Bylan Michala Šuby se toto řešení vzpírá zdravému rozumu. „Neztotožňujeme se s tím, je to stav absolutní nouze. Pro nás je důležité zajistit lidem bezpečnou cestu do Markovic, aby se školáci dostali v pořádku na zastávku MHD, což by bylo skvělé. Jiné řešení se nepodařilo najít,“ uvedl Šuba.
Už od roku 2010 na trati mezi Heřmanovým Městcem a Chrudimí nejezdí vlaky. Trať ovšem stále nebyla zrušena, což znamená, že stezka z Bylan do Markovic by musela mít podle předpisů nový přejezd se závorami. Něco podobného budovala sousední Chrudim a zaplatila za to tři miliony korun. Malá obec se čtyřmi stovkami obyvatel na to však nemá. „Přejezd bychom museli postavit na své náklady a předat Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) za korunu. Nevztahuje se na to dotace. Jediným východiskem pro nás je tak nadjezd, byť je to strašné řešení,“ uvedl Šuba.
Stezku pomáhá připravovat Mikroregin Chrudimsko, jehož místopředseda Roman Málek uznává, že dokud trať nebude zrušena, neexistuje žádné dobré řešení. „Buď přejezd za tři, tři a půl milionu, který ale vzhledem k budoucnosti nemá smysl, anebo nadjezd za asi sedm milionů. Je tam nepříjemný dolík a zatáčka, takže most by snad byl alespoň bezpečnější. Nemůžeme čekat pět sedm let, než trať zanikne,“ uvedl Málek.
„Hrozně bychom stezku potřebovali. Do Markovic chodí i lidé na hřbitov, používali by ji i lidé z Lánů a Třibřich,“ řekl Šuba.
Správa železniční dopravní cesty obci údajně sdělila, že trať zatím nezruší. Tiskový mluvčí SŽDC Marek Illiaš ale připustil, že by mohla zaniknout. Jen není jasné kdy. „V současné době připravujeme ocenění trati za účelem prodeje. Jestliže se nenalezne žádný zájemce o koupi, můžeme zahájit jednání o jejím zrušení. V tom případě by obci již nic nebránilo část náspu využít jako cyklostezku,“ uvedl Marek Illiaš.
Tento stav, kdy SŽDC hovoří o prodeji, ale kromě stále větších bodláků mezi pražci se na ní nic nemění, trvá však několik let. Dodnes ani není jisté, zda Správa státních hmotných rezerv nebude žádat, aby koleje kvůli napojení skladu v Kostelci u Heřmanova Městce zůstaly. Tato železnice komplikuje i sousední Chrudimi přípravu stavby nového obchvatu silnice I/17. Celkové náklady na stezku dlouhou půldruhého kilometru se blíží ke dvaceti milionům zejména kvůli plánu postavit nadjezd. Jediným ideálním řešením pro obec je, aby SŽDC trať rychle zrušila. Protože se to nejspíš nestane, obec nevidí jiné řešení než most. „Současný stav dráhy je přitom otřesný, rostou na ní dvoumetrové bodláky a drezína tudy už neprojela rok. A my tu zbudujeme nadjezd,“ řekl místostarosta.

Foto popis| A tady bude nadjezd Nad tratí mezi Bylany a chrudimskou místní částí Markovice má vzniknout nadjezd pro stezku určenou pro pěší a cyklisty. A to i přesto, že vlaky tudy už dávno nejezdí.
Foto autor| Foto: Radek Kalhous, MAFRA

O autorovi| David Půlpán, redaktor MF DNES

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - pardubický kraj

Mladá fronta DNES | 27.11.2018 | Rubrika: Kraj Pardubický | Strana: 15 | autor: David Půlpán | Téma: Městský úřad Chrudim