CHRUDIM Chrudim se rozhodla, že nebude následovat příkladu radnic v Pardubicích a v Moravské Třebové, které vybudovaly u svého vlakového nádraží cyklověž. A to i přesto, že vedení města před třemi roky oznámilo, že věž vznikne v rámci stavby nového terminálu před vlakovým nádražím. Opoziční zastupitel Roman Málek (KDU-ČSL) rozhodnutí radnice kritizuje.
Dopravní terminál před vlakovým nádražím v Chrudimi, jehož stavba začala v říjnu, měla původně doplnit cyklověž. Vedení města ale od projektu ustoupilo.
„Už i minulé vedení vyhodnotilo, že projekt cyklověže je dobrý nápad, který ale v praxi úplně nefunguje. V Pardubicích se zdá, že když lidé přijíždějí, zaparkují kolo narychlo ke stojanu a utíkají na vlak, než aby čekali, až systém kolo pojme,“ uvedl místostarosta Chrudimi Aleš Nunvář (Piráti).
Město mělo připraveno v areálu chystaného terminálu pro cyklověž pozemek. Radní se ale nakonec rozhodli, že jej využijí jinak. Vzniknou na něm čtyři parkovací místa.
Chrudimský zastupitel Roman Málek tvrdí, že v Chrudimi by našla cyklověž využití. Argumentuje tím, že v Pardubicích mohou lidé jezdit na starých bezcenných kolech, která mohou bez obav odložit a uzamknout u stojanu před vlakovým nádražím. V Chrudimi ale není rovina a lidé při cestě na nádraží často musejí zdolávat převýšení, takže stará kola jim moc nepomohou. „Nemusela by to být cyklověž tak vysoká, jako je v Pardubicích, stačila by menší. Chrudim je specifická terénem, není tu rovina jako v Pardubicích. Kdyby lidé věděli, že před nádražím je bezpečné kryté stání, vyjeli by k vlaku i na lepších kolech,“ řekl Roman Málek.

Pardubice měly zpočátku velké potíže cyklověž otevřenou v roce 2017 zaplnit. Platit desetikorunu se lidem nechtělo a teprve loňské snížení poplatku na polovinu učinilo nový způsob parkování kol atraktivnější a někdy je její kapacita dokonce plná.

To v Moravské Třebové loni v říjnu otevřená cyklověž slouží daleko spíš jako vděčný terč vtípků než jako bezpečné úložiště kol. Stavba za 11 milionů určená pro 116 jízdních kol je poloprázdná. I když poplatek je také pouhých pět korun. „Většinou je tam tak pět deset kol,“ uvedl mluvčí Moravské Třebové Václav Dokoupil. Dodal, že od zahájení provozu cyklověže tam bylo uloženo v průměru 80 kol za měsíc. Chrudimští zastupitelé budou jednat o osudu cyklověže na příštím zasedání. Vyžádal si to právě Roman Málek. „Chci, aby se na tom dále pracovalo, můžeme na projekt získat i dotaci. Samozřejmě, zadarmo to nebude, ale ekonomiku v tom nehledejme, je to služba veřejnosti,“ řekl.


TISK , Datum: 01.11.2019 , Zdroj: Mladá fronta DNES , Strana: 14 , Autor: — David Půlpán , Vytištěno: 133 624 , Prodáno: 108 951 , Rubrika: Kraj Pardubický , Země: Česko